Om foreningen

Foreningen Det Perifere Selskab er stiftet i februar 2010. Bag initiativet stod en gruppe af mennesker, som i nogle år havde stået bag begivenheden Fortællinger i Fyrtårnet på Anholt.

Vi var og vi er:

Aksel Striim, musiker og komponist (Hjortshøj, DK)
Katrine Faber, performer, sanger,  skuespiller, komponist og fortæller (Hjortshøj, DK)
Malene Pedersen, skulptør og installationskunstner (Anholt, DK)
Sabine Popp, billedkunstner (Finse, NO)

Vores samarbejde havde udviklet sig, og vi så nye muligheder i at skabe begivenheder andre steder end på Anholt. Derfor var der behov for at skabe en formel ramme for vores samarbejde.

Med foreningen har vi en ramme, som vores ideer og arbejde kan udvikle sig indenfor. I foreningens regi har vi har også mulighed for at invitere andre interesserede med i vores samarbejde.

I vores vedtægter er foreningens formål beskrevet sådan her:

"Foreningen Det Perifere Selskab vil fremme og udvikle tværkunstneriske projekter, som sætter  forholdet mellem mennesket og stederne i centrum.

Foreningens udgangspunkt er Anholt, hvor ideerne er opstået og udviklet i arbejdet med kunstbegivenheden ’Fortællinger i fyrtårnet’ fra 2007 til 2010. Men foreningens arbejdsområde er ikke geografisk begrænset, og målet er at skabe kunstnerisk udsyn, menneskelige møder og sammenhæng mellem steder."

Siden har vi arbejdet videre på Anholt, men også mange andre steder i Danmark, på Færøerne og i Island og Grønland.

Fortællinger i fyrtårnet på Anholt 2009